bfoktober

Alla inlägg under mars 2012

Av bfoktober - 28 mars 2012 09:16

Innan man blev gravid trodde man ju att man skulle slippa det här med mensvärk.. men icke, har de flera gånger i veckan men nu kallas det "växtvärk" istället men känns likadant, dock inte lika mkt.. men sitter både i livmoder å svank... men då får va helt klart värt detta, för detta barnet är såå efterlängtat.. Dock har jag känslan av att jag bara kommer vilja ha ett barn nu efter 3 års försök.. har alltid velat ha 2 eller 3 barn, men det är osäkert nu, MEN om det skulle va så att jag blir gravid på naturlig väg utan att ens försöka sen så är de en helt annat sak, men känner att ja aldrig kommer vilja må så dåligt igen över att inte kunna få barn... så i nutänket så räcker det helt klart med ett barn!

Om 2 veckor är de VUL igen.. känner mig inte lika nervös längre inför det, mest spänd på att se skillnaden från sist=)



Från det ena till det andra...

Jag och sambon har velat köpa ny bil länge nu eftersom våran bara krabbar hela tiden, och vi vill ha en bil vi kan lita på när bebisen kommer till världen.. med stort bagage eftersom att vi har hund också... Så nu har vi faktiskt bestämt oss för en bil=) vi får hämta den i denna vecka.. blev en vit ford mondeo 2008, och är såå nöjd med den.. blev kär i den från första stunden;)


Av bfoktober - 27 mars 2012 14:21

Vecka 14

Kroppen:
Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.



Känns som tiden går jätte snabbt helt plötsligt.. hoppas bara allt är bra med den lill*.. men känner mig lugn=)

Av bfoktober - 24 mars 2012 14:45

Inatt drömde jag nått lite småkonstigt så jag nästan skrattade när ja vaknade...=)

Ni vet när man ser livmodern typ när man ligger ner på rygg (vilket ja inte börjat göra ännu), men i drömmen såg som en liten boll när ja låg ner på rygg.. alltså ungefär 3 cm stor, rund som en boll o den var där inne och i princip rullade runt, de såg vi utanpå magen:P haha!

Vilka roliga drömamr man har:P

Av bfoktober - 23 mars 2012 13:57

Har hört och läst att illamåendet bruka gå över efter vecka 12, pyttsan heller.. Inte på mig minsann, här har det bara blivit värre.. igår var illamående konstant hela dagen, vilket det än sålänge varit idag med, hade liten pause med det medans jag åt lunch men de kom tillbaka lika fort sen igen... Men ja ska väl inte klaga?

Jag tror iaf att bebis har det bra och sprattlar som h*n ska där inne=)


Fick ta en hemmadag idag, för inatt satt jag nog uppe 3 timmar och åt dextro.. MUMS.. eller inte! Låga värden varje natt... tur att det är låga och inte höga, det är ju dom höga värderna som är farligt under graviditeten...


Ikväll kommer sambons syster och henne söta lilla dotter och ska hjälpa till med lite planering inför bröllopet=) tiden går alldeles för fort nu.. de är ju bara knappt 5 månader kvar nu... och vi (jag) började ju pyssla och sånt till bröllopet för ca 6 månader, och de va tur det kan jag säga;)


Nä om man skulle lägga sig i soffan och vila en stund.. sååå trött idag.. helt sjukt!

Av bfoktober - 20 mars 2012 06:48

Vecka 13

Kroppen:
Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Du känner dig lite lugnare, då största risken för missfall är över.
Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.
Tänk på att ta hand om dig själv och vila lite extra. Arbete och fysisk aktivitet är helt ok, men undvik stress.

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.



Jag känner fortfarande inte livmodern utanpå magen, fortfarande platt när jag ligger på rygg.. men de är ju olika från person till person... Ja har fortfarande mkt illamående och en hel del halsbränna och växtvärk...

Av bfoktober - 18 mars 2012 15:50

Jag är lycklig! Faktiskt!

Det är så skönt att känna sån glädje äntligen, vilket vi inte gjort på 3 år! så skönt att vet att jag är i vecka 12 nu, vilket ja aldrig har varit!

Kan inte förstå att kanske är det så att vi faktiskt kommer att få vårt efterlängtade barn detta året...


Jag kommer vara i vecka 34 den dagen vi gifter oss! Men vad gör det? kommer va lika lycklig även att ja inte kanske kommer kunna gå riktigt, även att de kommer bara vara några få veckor kvar till BF.. Det bryr ja mig inte om för detta året ska bli vårt år!


Jag har faktiskt till och med vågat börja kolla på barnvagn... sen har ja hittat en underbar stickad overall på kappahl som ja ska köpa den dagen jag varit på RUL... för vad är bättre i oktober en en stickad overall?;)

Av bfoktober - 16 mars 2012 12:59

 


VUL gick superbra idag=) Fick se hjärtat slå på bebisen och så massa sprattel=) underbar känsla, så här långt har jag aldrig kommit innan;)

Av bfoktober - 14 mars 2012 16:56

Idag ahr vi vart på inskrivning hos barnmorskan=) Fick väga mig, mäta mig, och ett litet stick i fingret och kolla blodtrycket då såklart... sen fick vi med massa papper hem och en bok som jag har fått en gång innan..

Min barnmorska sa att jag är i vecka 11+0 idag.. men enligt min beräkning är jag i vecka 9+5.. Hon räknade dock efter senaste mensen.. får se vad dom säger på fredag för på fredag ska  vi på vårt tredje VUL, känns jättenervöst men ändå spännande.. =)

Halsbrännan kommer till och från nästan dagligen nu och illamåendet brukar mest vara på förmiddagarna men även endel eftermiddagar...


I förmiddags kände ja nått fladder i livmodern och blev helt chockad:O det är ju jätte tidigt för att känna fosterrörelser, men så läste ja sen att man kan tydligen klänna fladder så tidigt eftersom fostret har börjat röra på sig.. tänk om det var det? hmm.. ja de får jag ju aldrig reda på:P


Så nu väntar vi bara in fredagen så jag vet om ja kan avboka IVFsamtalet i malmö som vi skulle på på onsdag nästa vecka... hoppas allt är bra.. men om ja kan lita på mina känslor så kommer allt vara det=) hoppas hoppas... och ja hoppas även att barnmorskan har rätt i sina beräkningar för då tar ja bara progesteron 1 vecka till och de hade varit underbart skönt å sluta med dom...


Hon berättade även att jag kommer få ett ultraljud runt vecka 15 och även kolla fostervattnet för DS eftersom jag är diabetiker så gör dom det i vilket fall..  sen har ja ju RUL som alla andra i runt vecka 18.. sen kommer de bli täta kontroller med mätning av magen och vägning.. och ultraljud ganska ofta...!


HOPPAS HOPPAS allt går som det ska nu!=)

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Bloggar jag läser

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Vill ha barn

http://www.villhabarn.se

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards