bfoktober

Alla inlägg under mars 2012

Av bfoktober - 12 mars 2012 06:44

Började få växtvärk igårkväll igen, tänkte inte mer på det, för de har ja haft endel nu och det är ju vanligt.. men de har satt i hela natten plus att de fortfarande sitter där... man blir ju jätte rädd att det är något som är fel istället för växtvärk...:`( Har inte VUL försen fredag så måste ju vänta tills dess om det inte skulle vara så att ja skulle börja blöda, men de hoppas ja ju såklart inte att jag gör...


Inatt drömde ja att jag kände min systers bebis i hennes mage... Har försökt varenda gång vi setts nu men har inte känt nått.. men nu såg ja till och med en fot i drömmen och sen till slut var magen genomskinlig så ja såg hela bebisen.. HAHA... det va ju lite konstigt... Undrar när ja får drömma om min graviditet på de sättet istället... men man kan ju säga att det är väl en sån där typsikt "graviditetsdröm", man drömmer ju konstigt under en graviditet och detta var ju faktiskt riktigt konstigt.. Men, -Syster, din bebis var grymt söt iaf;)

Av bfoktober - 10 mars 2012 09:34

Nojjigheten finns här hela tiden... Men ändå aldrig som den funnits mina andra graviditeter...

Idag känner jag den lukten jag alltid känner innan ja ska ha mens... och då blir man ju extra nojjig! har känt den innan med, och jag hatar att känna det för de känns bara fel då!


längtar lite till mitt VUL som ja har på fredag så ja kan få se om allt är bra! för då går ja in i vecka 11, och är allt bra då så är det väl egentligen ganska stor chans att vi lyckas med denna graviditeten?



Idag blir en sån här slappedag, sambon har en kompis här hemma som ska va här över helgen, så ikväll blir det årets första grillning, ska bli mega gott=) Men annars under dagen blir de bara att ta de lugnt=)

Av bfoktober - 9 mars 2012 08:01

Vecka 10

Kroppen:
Nu är det många som är känsligare än vanligt. Det beror på att man påverkas av en mängd hormoner. Trötthet, irritation och många funderingar kring framtiden är vanligt. Som partner kan det vara svårt att förstå vad som händer då det ofta går mycket fort från det att den blivande mamman mår bra till att hon känner sig gråtfärdig.

I de flesta landsting erbjuds kvinnor som fyller 35 år innan barnet föds ett så kallat KUB-test, men även yngre kvinnor kan göra det vid särskilda omständigheter. KUB-testet används för att beräkna sannolikheten för att du väntar ett barn med Downs syndrom. KUB-testet består av en ultraljudsundersökning där man mäter nackuppklarningen (NUPP) hos fostret, samt ett blodprov som tas minst fyra dagar före ultraljudet.
Om testet visar på riskfaktorer kan man gå vidare med ett fostervattensprov eller moderkaksprov. Dessa provtagningar är dock inte riskfria, utan kan innebära en ökad risk för missfall.

Fostret: Nu är embryoperioden över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.




Känns skönt att ha kommit så här långt och symtomen är ju fortfarande kvar=)

LYCKLIG=)

Jag har börjat med halsbränna nästan dagligen nu, så är alltid laddad med novalucol i väskan, och tuggummi som ja tar när ja mår illa, särskilt på bussen...


I helgen ska vi grilla årets första grillning med några vänner och de ska bli suupertrevligt=)

Av bfoktober - 6 mars 2012 19:36

Inatt fick jag nog min första riktiga halsbränna någonsin, kunde inte alls sova för de kändes nerifrån magen och brändes upp i halsen, kunde inte ligga rakt, så de måste vara de, för nu känner jag de igen... men det är ju för en bra sak... hoppas jag!

Av bfoktober - 4 mars 2012 11:06

Det är ganska jobbigt att vara så känslig som man är!

Skulle beställa från panduro för att korten som jag gjort till bröllopet inte räckte till, och så fanns de inte likadan kortsats att köpa så ja valde en annan som ja får mixtra lite med... men då gick de inte beställa!!!! då måste ja handla för 190kr (utan frakten inräknad) för att få beställa! satt här å nästan grät!!! JA jag är känslig!

Av bfoktober - 2 mars 2012 13:51

Ivf papperna kom idag, och vi fick en tid den 21 mars.. men de är ju onödigt nu:P men ja tänkte ja vänta till efter ultraljudet den 16e mars att avboka detta... för är allt bra då så hoppas vi ju såklart vidare och är då i vecka 11.. så de får väntas med att ringa å avboka det... =)


Idag har vart en sån där illamående dag i skolan, å ändå har ja bara vart där 3 timmar... även väldigt ömma bröst... Idag går vi in i vecka 9=)


Vecka 9

Kroppen: Tandköttet blir uppmjukat och kan därför bli mer lättblödande, var därför extra noga med tandborstningen. Olika graviditetshormoner påverkar dig, man kan fortfarande känna sig trött och illamående, men det brukar gå över om några veckor. En del kvinnor har små blödningar tidigt under graviditeten, det är inte ovanligt att det sker när mensen brukade komma. Det kan bero på alla hormonförändringar och på att slemhinnorna i kroppen blöder lättare när man väntar barn. Om blödningen skulle göra ont ska du söka hjälp.

Embryot: Embryot är nu stort som jordgubbe, cirka tre centimeter och fötterna är cirka två millimeter stora. Halsen tar form och käkarna är färdigutvecklade. Munhåla och näsa förenas, öron och näsa kan nu ses och ansiktet börjar totalt sett få mänskliga drag. Känseln utvecklas och embryot kan redan nu få hicka ibland.

Av bfoktober - 1 mars 2012 14:43

Var på akuten, satt och väntade länge å väl innan vi fick komma in i gynrummet, innan dess tog dom lite urinprov, stick i fingret och så...


När vi väl kom in, nervösa men var ändå helt 100 på att vi väntade ett missfall, men först undersökte hon bara å där såg hon ingen blödning, sen gjorde hon vul så sa hon "där är hjärtat, ser du?" och min reaktion "SLÅR DET?" helt skräckslagen... hon tittade på mig och log:P för det slog ju faktiskt.. och fostret är så stort som de ska vara och hade växt sen sist och jag går in i vecka 9 imorrn=)


*LYCKA*

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Bloggar jag läser

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Vill ha barn

http://www.villhabarn.se

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards