bfoktober

Alla inlägg under december 2011

Av bfoktober - 30 december 2011 10:36

Har blivit 2 dagars shopping nu i mellandagarna, första dagen med enbart min gravida syster, kändes välbehövligt.. blev mycket tittande på bebiskläder, vilket inte är så jätte konstigt.. men kändes en aning trist att jag inte kan kolla till "min bebis" utan planerar vad ja ska köpa till min systers bebis... kändes lite ledsamt:/ de går i vågor de där, jag är jätte glad att allt går bra för henne, sen ena stunden sitter ja å tänker på vrf inte detta kan fungera för oss, jag är den äldre systern, jag skulle redan haft barn kanske till och med 2 om vi inte skulle haft denna förbannade oturen! Men kommer tankarna upp, när dagen väl kommer och vi lyckas, då kommer jag vara världens lyckligaste människa! vårt barn kommer vara såå extremt efterlängtat, jag förstår att dom som har lätt att få barn också känner så men jag har ändå den känslan av att vi som har problem i den fronten har liiite liite starkare känslor när de gäller det.. vi lixom kämpar månad till månad får ett negativt svar efter de andra, och så har vi hållt på i 3 år... det är nästan snart tre år sen exakt som jag fick mitt första missfall... det var i Januari för 3 år sedan, jag minns de så väl för jag klarade av min uppskrivning till körkortet efter alldeles för många försök, så jag fick mitt körkort och kände där att allt håller på att ordna upp sig, jag kände att jag började bli mer vuxen på nått sätt eftersom jag väntade vårt första barn, jag klarade mitt körkort, jag hade en underbart fin pojkvän, vad kunde gå fel lixom?


Jo, det som skulle såra mig nått så grymt mycket, första missfallet!

jag började tänka lite smått att det var ETT missfall, det är otroligt vanligt att folk får ett missfall "vi blir snart gravida igen och då lyckas vi", men ett par månader senare började jag känna symtom som törst, trötthet, kissinödig hela tiden, och jag började se suddigt och se dubbelt. det var dock inte en gravidiet, jag hade fått diabetes typ 1, men också var de en gravidiet på gång, min mamma började fundera på det när jag låg inne på sjukhuset så hon pratade med sköterskorna, och dom gav mig ett gravtest men de va negativt, när jag kom hem frn sjukhuset kollade jag ett nytt för säkerhetsskull, det var ju positivt. Jag var en än gång gravid, men efter nån vecka slutade det också i missfall, vilket inte va så konstigt med mina skyhöga värden i blodsocker tänkte ja, det året blev jag inte gravid mer... 2010 blev jag gravid igen, efter mitt tredje missfall började jag förstå att något var fel, då blev gynekologen jag gått hos några gånger "vår gynekolog", han började prata om en utredning, jag tror inte jag hörde hälften av vad han sa men jag kommer ihåg nått om att "nu har ni fått tre missfall då bruka vi börja en såkallad missfallsutredning" DÅ fattade jag att det var något fel på mig, de va de man tänkte, det var ju MIG de var fel på, jag kunde inte få några barn tänkte jag! bröt ihop! efter de har de varit ETT missfall till, det var en ofosterlig graviditet, jag tog progesteron och trombyl, MEN de kom små små blödningar en sån dag då verkligen inte fick hända, vi var på barnkalas hos en kompis till mina föräldrar... Usch, de är jobbigt att skriva om det här, man sitter med tårar i ögonen hela tiden när man tänker tillbaka så långt tillbaka...


Nu i slutet av 2011 den 30/12 sitter jag här och vet att på söndag, den 1a Januari 2012 börjar jag en ny kur med pergotime.. Fungerar inte det blir det IVF behandling. kommer det lyckas detta året?

En konstig start på de nya året kan ja ju tycka? Tänk om vi kunde få ha turen och få en bra start på det nya året och lyckas med denna kuren! Då skulle jag känna mig satans lycklig, eftersom jag har bestämt att år 2012 ska bli ett bra år...

Jag ska gifta mig i Augusti, jag hoppas på att iaf få bli gravid, och att isåfall graviditeten ska stanna kvar.. Jag har även ett nyårslöfte som jag redan har börjat hålla, jag ska få mitt blodsocker på en bra nivå runt 7 i hba1c. vet inte riktigt de nya systemet men vill ha i snitt 7 ungefär, och jag SKA lyckas...


så, är det bra mål?

Av bfoktober - 28 december 2011 10:17

Den kom imorse, så nu är de snart dax för en ny dos pergotime, pratade med en kvinna på gynmottagningen och hon skulle fråga min gynekolog om ja kunde få öka dosen pergotime, eftersom jag tagit så många doser utan att det har hjälpt, eller hjälpt å hjälpt, jag har ju fått ägglossning men jag har ju inte blivit gravid på typ 6-7 ggr nu..


Idag blir det en tur till grannstaden med min syster! så ska ta bussen bort till tågstationen snart för att möta upp henne på tåget=) ska bli mysigt.. känner att vi kan behöva det för vi har inte träffats bara hon och jag på länge nu.  så de ska bli en mysig systerdag=)

Av bfoktober - 27 december 2011 14:53

Jag skulle vänta till imorrn att testa, men hittade ett digitalt test i skåpet så testade för att bli säker.. å där står de "inte gravid", vilket faktiskt var en lättnad.. Mitt blodsocker har som sagt varit heelt kasst nu senaste veckorna.. så de är bara bra... Men, Var tusan är min mens? är på dag 37 idag och den har fortfarande inte kommit...

Jag tänkte att juag skulle ta en kur pergotime denna månaden men mensen vill ju inte komma!


Min syster skickade nyss och skrev  att hon hade fått höra hjärtljuden idag.. och det hörden jättebra=) känns bra att veta eftersom hon är i veka 16 nu...


Imorgon ska jag och min fina syster ta en tur till grannstaden, ha en mysdag bara jag och hon, äta något gott å bara kolla runt och njuta! vi behöver detta känner detta!

Av bfoktober - 26 december 2011 10:18

Idag är ja på dag 36.. Min cykel är för det mesta mellan dag 32-36.

Jag har fortfarande ont i brösten, haft mensvärk de senaste dagarna, jag springer på toaletten minst 3 ggr per natt.. MEN mitt ligger mitt blodsocker ligger för högt dagligen.. mest nätterna... har inte många värden under 10 på nätterna vilket ja försöker att ha...

På dag 32 fick jag jätte lite bruna flytningar och även på dag 33 kom det jätte lite brunt.. efter det har de inte kommit någonting... jag fattar ingenting? Jag har klickat hem gravtest nu för att vara på säkra sidan till nyår.. eftersom vi har bestämt att vi ska ha middag här.


Idag börja anteckna mina värden, och se vilka insulindoser ja måste ändra på... De är lika bra att börja redan nu, mitt nyårslöfte kommer vara att jag ska sköta mitt blodscoker bättre och därav få ett mycket bättre Hba1c (långtids blodscker) ja ska iaf komma ner på ett blodscoker på 7-8 mmol/l... Måste få de bättre innan IVF startar och alla hormoner som ska tas..


Julen är snart över!

Hade en underbart mysig julafton här hemma i vårt hus tillsammans med min mamma, pappa, systrar och mormor o morfar sen sambons familj.. det var jätte mysigt att fira ihop allihopa.. första gången vi gör det=)

Jag, mamma och sambons mamma kom in på samtal om IVF.. hans mamma har inte fått veta så jätte mkt eftersom min sambo inte tycker om att prata om det... men nu vet hon mer...=)


Imorgon den 27/12 firar jag å min sambo 5 år.. Det var exakt 5 år sen som vi träffades.. känns som evigheter, men vi har det jättebra ihop och jag är minst lika kär nu som jag var då;)

Av bfoktober - 22 december 2011 12:27

Nu är cellprovet klart så nu kan mensen komma... eller inte..

Nu är det bara att vänta på provsvaren sen skickas det till malmö, sen är vi igång men IVF-processen... Hoppas de inte tar allt för lång tid nu.. jobbigt att behöva vänta.


Hände en konstig sak när ja hade varit på gynmottagningen, jag skulle till apoteket och hämta ut en ny insulinpenna för min har gått sönder.. när ja stod å väntade på min tur blev ja extremt yr.. me de gick över.. när ja va klar där inne å skulle gå ut fick svimningskänsla, fick huvudvärk, började svettas och det började pipa i öronen och mörkna för ögonen.. ja tänkte, Varför? finns ju ingen andledning till att svimma nu..

När ja väl kom ut i friska luften blev det bättre.. men nu har ja jobbig huvudvärk.. fattar ingenting:/

Av bfoktober - 21 december 2011 06:39

brösten ömma knappt längre, så mensen är på G... den kommer att komma antingen idag eller imorrn tror jag.. men den får inte komma innan 11,30 imorrn! den får inte!


Sista dagen i skolan idag innan lovet.. ska bli riktigt skönt med lite ledighet, även att vi har lite hemuppgifter så är vi iaf lediga och få ha sovmorgon hela veckan mellan jul och nyår... Skönt!

Av bfoktober - 19 december 2011 16:45

Jag tror allvarligt talat att mensen kommer innan torsdag bara för att ja ska få vänta ännu längre... förvånar inte mig ett skit:/ Ska ju göra cellprov på torsdag och de är de absolut sista innan det skickas till malmö... Känns som evigheter!!!!


Har svinigt ont i brösten, vilket ja ALLTID har innan mensen, känns konstigt nog som att det blir värre och värre... vilket de inte bruka göra.. men men... de kommer nog innan cellprovet:/

Av bfoktober - 16 december 2011 17:35

Får passa på att uppdatera lite mellan jobben nu denna fredag eftermiddag=)

Jag fick ett mail från gynmottagningen idag och dom skrev:


"Tänkte att vi kan boka in dig snarast men jag måste ha en läkare på mottagninge om det behövs därav är jag begränsad i vilka dagar vi kan ta ett cellprov på dig."


Sen några tider sen skrev hon:


"Ja man kallas from 23 års ålder till gynekologisk cellprovskontroll på mödravårdsmottagningarna som numera heter Kvinnohälsovårdsmottagning.
Vi kan boka dig torsd 22/12 kl 11.30 så tar jag provet på dig så får vi det färdigt för att du ej skall behöva vänta på endast detta. Tar några veckor inann patologerna analyserat svaret men du får brevsvar hem på det provet.
 då är du inbokad"
Jag visste inte ens att cellprovet var viktigt för utredningen? jag fick sån lapp hem att dom erbjuder cellprov för att ja är 23 detta året, men ja har ju bokat om hela tiden för jag inte haft tid, haft så mycket i skolan.. men hade jag vetat att det var för utredningen hade ja ju gått ifrån skolan för detta.. vrf kunde dom inte berätta det istället för att skicka att dom "erbjuder" det... aaarrrg!!!
Men nu har ja fått en tid till det så de ska göras nästa vecka på torsdag OM jag inte fått min mens då, för den är beräknad den veckan... så förvånar mig inte!

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Bloggar jag läser

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Vill ha barn

http://www.villhabarn.se

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards