bfoktober

Alla inlägg den 3 april 2012

Av bfoktober - 3 april 2012 17:37

Fick en kommentar av ett par tjejer som ville använda sig av min blogg i en uppsats, dom läser tydligen till socionom.. så dom frågade om dom fick det. Eftersom dom inte kunde garantera att det blir anonymt så skrev jag till dom att jag helst inte ser att dom använder mitt efternamn, eftersom det bara är min familj i hela sverige som heter så och mitt förnamn är inget vanligt namn.. så hoppas dom går med på det så är jag helt okej med detta=)


Dom skulle typ ta ut citat från bloggen av det jag skrivit 2011 och ha i sin uppsats, och jag skulle få läsa uppsatsen när den va klar=) vilket jag tycker låter väldigt spännande=)


Från det ena till det andra... Jag fattar inte att jag äntligen kommit in i vecka 15.. det är helt sjukt.. för några månader sen satt jag och väntade på IVF papperna och bara hoppades att ja skulle lyckas utan att få missfall igen.. Idag sitter jag här i vecka 15 och magen har äntligen börjat växa... Helt sjukt lycklig..

Idag har jag mått illa hela dagen till och från.. och det sägs ju att mår man illa så mår bebis bra;)

Av bfoktober - 3 april 2012 06:50

Vecka 15

Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.



Jag fattar inte att vi kommit så här långt.. kanske fattar sen när magen börjar komma på riktigt.. den har börjat, men inte så de känns verkligt ännu... ska ta å lägga in en första magbild när jag varit på ultraljudet nästa vecka på onsdag=)

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Bloggar jag läser

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Vill ha barn

http://www.villhabarn.se

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards