bfoktober

Direktlänk till inlägg 6 mars 2011

mormor, morfar, farmor, farfar

Av bfoktober - 6 mars 2011 12:19

Igår va vi hos sambons föräldrar. han pappa fyllde 55 år, så vi va där med deras släkt och åt god mat och drack vin.. riktigt trevligt! 


sambons pappa och hans bror börja prata om farfar och morfar.. för hans bror har inga döttrar och kan alltså inte bli morfar. då sa sambons pappa nått i stil med att "jag kan ju bli både morfar och farfar". visst kan han det. jag vet att dom längtar efter att få bli farmor och farfar. men det är tur att dom vet om våra problem.

Samma sak som mina föräldrar, vet att dom med vill bli mormor och morfar, och dom är ju famror och farfar redan.. men men, det kan ju dröja år innan något händer här.


Pratade med min kusin på internet för några dagar sen. hon är barnmorska så ja frågade henne lite om IVF och så, men det är ju inte samma regler på olika landsting.. hon är barnmorska i Linköping och där hade dom en åldersgräns på 25.. det har dom inte här, och man skulle tydligen vara gifta där med:/ tycker de va dumma regler!


 
 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

6 mars 2011 12:54

Måste vara jätteskönt att de vet om vad ni går igenom. Vi lider fortfarande av dumma kommentarer från E´s sida av släkten.

Tycker också att det finns så dumma regler. Här måste man ha försökt i 3 år om man är under 30. Om man inte får remiss då... så får man bara ett betalt försök sen måste man betala allt själv.

Drömde om er inatt! Jag och min pappa var hemma hos er på midsommar. Du och jag solade och din pojkvän badade fast det var jättekallt vatten. Jättekonstig dröm men det var mysigt att hälsa på hos er ;D
Kram!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

bfoktober

6 mars 2011 14:32

Aa de e skönt.. ett råd är att ni försöker berätta för dom snart, då behöver ni inte känna er så dumma när dom prata om det..

Hehe, ja de va ju en kul dröm:P får se om de blir en sanndröm med:P hehe.. Kanske träffas vi nån gång=)
Kram

 
Evelina

Evelina

6 mars 2011 16:34

Men hur kan man ha regler om att man måste vara gift? I dagens Sverige? I Uppsala vet jag att regeln är att man måste vara skriven på samma adress. Man får alltså inte vara särbo. Och det är väl mer ok. Men gift? Hallå!? Och en nedre åldersgräns är väl idiotisk? Okej, typ 18 år. Men 25? Underligt.

http://cuteewe.blogg.se

bfoktober

6 mars 2011 16:47

hade fel de där med att vara gift, men detta svar fick ja från linköping:
Samtliga följande villkor ska uppfyllas:

1. Paret lever i en stabil, varaktig relation och båda är folkbokförda på samma adress i regionen

2. Alla par skall innan behandling startar komma till RMC för ett samtal

3. Par där kvinnans hälsa och/eller liv inte riskeras av en graviditet eller förlossning

4. Paret ska ha genomgått sedvanlig barnlöshetsutredning

5. Paret bör ha 2 års infertilitet bakom sig eller haft en lämplig avvaktan i syfte att utröna möjligheten till spontan graviditet

6. Kvinnan ska ha fyllt 25 men inte 38 år och mannen ska ha fyllt 25 men inte 55 år

7. Minst en av parterna i paret har aldrig varit biologisk förälder

8. Ingendera i paret är steriliserad

9. Barnlöshetsutredning får inte ha påvisat att någon medicinsk, psykologisk och/eller social kontraindikation mot graviditet och föräldraskap bedöms föreligga

10. Kvinnan får ej vara kraftigt överviktig (BMI

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfoktober - 8 juni 2015 18:02


Vecka 37 . 36+0 om 4 veckor ät de beräknat att vår lilla flicka kommer :)) ...

Av bfoktober - 10 mars 2015 20:37


Foglossning på hög nivå.. hoppades slippa det även denna gången men icke! Jag växer iaf och lillan i magen mår bra och ebba börja förstå att det är en lillasyster i magen;) ...

Av bfoktober - 4 februari 2015 14:23


Vi är i vecka 19 med ebbas syster/bror :) tiden går verkligen mkt fortare med andra barnet än med första:) det sparkas på för fullt inne i magen och det är så skönt att jag inte behöver oroa mig om bebisen mår bra! Oroar mig dock för diabetesen.. men...

Av bfoktober - 30 december 2014 10:04


Det gick fort.. Tog ut spiralen och fick ingen mens så är nu i v 14. Igår var vi på nubb test och allt såg bra ut med vår kommande nya familjemedlem:) Det är så spännande att vänta barn igen och vi längtat till vi får veta vem du är:) ...

Av bfoktober - 1 oktober 2014 21:11

2 år fyllde hon den 19e.. Förstår inte riktigt att vi har en liten 2 åring i huset nu.. inte lugnt 1 sekund.  Hon kan så mycket och utvecklas hela tiden. ibland sitter hon och räknar upp vad barnen heter på dagis och även namnet på en av fröknarna ...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Bloggar jag läser

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Vill ha barn

http://www.villhabarn.se

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards