bfoktober

Direktlänk till inlägg 30 april 2011

blodprov!

Av bfoktober - 30 april 2011 16:08

Har nu fått svar på min blodprov där dom kollade om jag har ägglossat under april.. hade ett progesteronvärde på 31,1. Min gyn sa att det ska ligga på 32 så alltså var de på gränsen sa han, men han sa även att jag har haft ägglossning.. Jag förstår inte riktigt de där värdena? någon som vet bättre?

 
 
Evelina

Evelina

30 april 2011 16:35

Från min gynbok: "Under normala förhållanden är koncentrationen av progesteron i mitten av lutealfasen över 35 nmol/l och då fungerar också corpus luteum (gulkroppen) väl. Om progesteronnivåerna aldrig når över 10nmol/l är menstruationscykeln anovulatorisk, dvs ingen ägglossning har skett. Är koncentrationen över 15 nmol/l har troligen ägglossning inträffat, men gulkroppen har en försämrad funktion. Gulkroppen har sin maximala funktion ungefär en vecka före nästa menstruation. Progesteronproduktionen minskar därefter och gulkroppen dör." (Öppenvårdsgynekologi under red av Gottlieb, von Schoultz).

Alltså, du har med största sannolikhet ägglossat. Vad gäller det där med gulkroppen tycker jag är lite knepigt... När togs provet? Alla svar har jag inte, tyvärr. Men ägglossning, det håller jag med om att du haft. Kram!

http://cuteewe.blogg.se

bfoktober

30 april 2011 19:31

okej, tack så jätte mkt=) blodprovet togs på dag 21, jag fick plus på ÄL-stickan på dag 18..
Kram!

 
Evelina

Evelina

30 april 2011 20:10

Okej, men då är det ju inte i "mitt-luteal-fasen" varför värdet antagligen inte är på sin högsta nivå. Alltså tycker jag att allt verkar som det ska! :)

http://cuteewe.blogg.se

bfoktober

1 maj 2011 07:25

aa jo de kan vi ju hoppas. men ska iaf ta pergo om 1 månad igen och lämna ett nytt blodprov.. får lita på min gynekolog.. vet att han är bra!=)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfoktober - 8 juni 2015 18:02


Vecka 37 . 36+0 om 4 veckor ät de beräknat att vår lilla flicka kommer :)) ...

Av bfoktober - 10 mars 2015 20:37


Foglossning på hög nivå.. hoppades slippa det även denna gången men icke! Jag växer iaf och lillan i magen mår bra och ebba börja förstå att det är en lillasyster i magen;) ...

Av bfoktober - 4 februari 2015 14:23


Vi är i vecka 19 med ebbas syster/bror :) tiden går verkligen mkt fortare med andra barnet än med första:) det sparkas på för fullt inne i magen och det är så skönt att jag inte behöver oroa mig om bebisen mår bra! Oroar mig dock för diabetesen.. men...

Av bfoktober - 30 december 2014 10:04


Det gick fort.. Tog ut spiralen och fick ingen mens så är nu i v 14. Igår var vi på nubb test och allt såg bra ut med vår kommande nya familjemedlem:) Det är så spännande att vänta barn igen och vi längtat till vi får veta vem du är:) ...

Av bfoktober - 1 oktober 2014 21:11

2 år fyllde hon den 19e.. Förstår inte riktigt att vi har en liten 2 åring i huset nu.. inte lugnt 1 sekund.  Hon kan så mycket och utvecklas hela tiden. ibland sitter hon och räknar upp vad barnen heter på dagis och även namnet på en av fröknarna ...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Bloggar jag läser

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Vill ha barn

http://www.villhabarn.se

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards